Olet täällä

Usein kysytyt kysymykset

Olemme keränneet tälle sivulle vastauksia useimmiten esitettyihin kysymyksiin. Älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun jos et löydä kysymykseesi vastausta.

Yleistä

Miten vaihdan salasanani?

Sähköposti

En pääse kirjautumaan sähköpostiini Mitä sähköpostilaatkon kasvattaminen maksaa ja miten se onnistuu? Olen unohtanut salasanani, kuinka saan uuden? Kuinka asetan lomavastaajan? Tehdäänkö sähköpostille virustarkistus? Miten uudelleenohjaan sähköpostini?

Webhotellit

Sisältyykö webhotelleihin ssh-tunnukset? Kuinka siirrän tiedostoja palvelimellenne? Miksei palvelimellenne saa ftp yhteyttä? Sisältyykö webhotelliin alidomaineja? Miten asetan alidomainin? Miten saan sivustolleni suojatun yhteyden (ssl/https)?

Tietoturva

Miksi ette lähetä salasanoja sähköpostilla?

Asiakaspalvelu

Kuinka nopeasti asiakaspalvelunne vastaa?

Miten vaihdan salasanani?

Salasanan vaihtaminen onnistuu helposti webmailissa navigoimalla sivuvalikossa 'Omat tiedot' -> 'Salasana'. Avautuvalla sivulla sinua pyydetään ensin syöttämään vanha salasanasi ja sen jälkeen haluamasi uusi salasana kaksi kertaa. Tämän jälkeen on vielä alasvetovalikko missä vaihtoehtoina ovat 'Sange Unix accounts' tai 'Sange LDAP Server', jos tunnuksesi on pelkkä sähköpostitunnus valitse 'Sange LDAP Server' muussa tapauksessa valitse 'Sange Unix accounts'.

Jos et tiedä kumpi sinun tulisi valita, voit ottaa SSH-yhteyden osoitteeseen sange.fi ja koittaa kirjautua tunnuksellasi sisään. Jos kirjautuminen epäonnistuu, on kyseessä pelkkä sähköpostitunnus. Voit myös kysyä tunnuksesi tyyppiä asiakaspalvelustamme.

En pääse kirjautumaan sähköpostiini

Tarkista käyttätunnuksen ja salasanan oikeinkirjoitus sekä ettei caps lock ole päällä. Jos et siltikään pääse kirjautumaan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mitä sähköpostilaatkon kasvattaminen maksaa ja miten se onnistuu?

Hinnastomme mukaan 200 Mt lisätilaa maksaa 5 € / vuosi. Sähköpostilaatikon kasvattaminen onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

Olen unohtanut salasanani, kuinka saan uuden?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin lähetämme uuden tekstiviestitse. Veloitamme salasanan resetoimisesta hinnastomme mukaisen vaivannäkömaksun.

Kuinka asetan lomavastaajan?

Lomavastaajan voi asettaa kirjautumalla webmailiin posti.sange.fi. Valitse valikkopuusta + Sähköposti > Suodattimet. Avautuvalta sivulta valitse Poissaoloviesti. Syötä poissaoloviestille otsikko ja viestiosa. Tarvittaessa voit asettaa ajankohdan, jolloin viesti on voimassa. Jotta poissaoloviesti toimisi, määritä tarkemmissa asetuksissa omat sähköpostiosoitteesi.

Tehdäänkö sähköpostille virustarkistus?

Kaikki Sangen järjestelmiin saapuva sähköposti tarkistetaan virusten varalta, suodatamme myös spämmit. Virusten ja spämmien tunnistaminen ei kuitenkaan ole 100% varmaa.

Miten uudelleenohjaan sähköpostini?

Tilapäisen uudelleenohjauksen voi tehdä osoitteessa posti.sange.fi. Pysyvän ohjauksen saat tehtyä kotihakemistossa olevalla aliases tiedostolla.

Sisältyykö webhotelleihin ssh tunnukset?

Kaikkiin webhotelleihimme sisältyy ssh ja sftp tunnukset.

Kuinka siirrän tiedostoja palvelimellenne?

Parhaiten siirto onnistuu FileZilla ohjelmalla käyttäen sftp protokollaa joka on nopeampi sekä luotettavampi tapa siirtää tiedostoja. FileZillassa määritellään isännäksi oiva.sange.fi, käyttäjätunnukseksi sekä salasanaksi tilauksen yhteydessä toimitetut ssh tunnukset ja portiksi 22. Tiedostojen siirto onnistuu myös scp:llä sekä muilla sftp protokollaa tukevilla ohjelmilla.

Miksei palvelimellenne saa ftp yhteyttä?

Emme tue ftp protokollaa sillä se on salaamaton ja paljastaa mahdolliselle salakuuntelijalle yhteyttä yrittävän käyttäjätunnuksen ja salasanan. Kaikilla yleisimmillä ftp ohjelmilla voit muodostaa myös sftp yhteyden porttiin 22.

Sisältyykö webhotelliin alidomaineja?

Kaikkiin Sangen palvelupaketteihin sisältyy kohtuullinen määrä alidomaineja jotka ovat asiakkaan määriteltävissä.

Miten asetan alidomainin?

Jokaiselle verkkotunnukselle voi tehdä itse rajoittamattoman määrän aliverkkotunnuksia. Sangen palvelimella käytössä oleva rewrite-säännöstö ohjaa automaattisesti kaikki jotain.asiakas.fi osoitteet hakemistoon www.asiakas.fi/jotain/. Alidomaineja voi siis luoda yksinkertaisesti tekemällä kotisivuille uuden hakemiston jonka nimi on haluttu alidomain.

Miten saan sivustolleni suojatun yhteyden (ssl/https)?

Jokaista sivustoa voi käyttää suojatulla yhteydellä osoitteessa https://sange.fi/asiakas. Jos haluat sivustosi toimivan omassa verkko-osoitteessa suojatulla yhteydellä, esimerkiksi https://asiakas.fi, täytyy sinun tilata oma SSL-varmenne ja IP-osoite. Lisätietoa täältä tai asiakaspalvelustamme.

Miksi ette lähettä salasanoja sähköpostilla?

Otamme tietoturvan vakavasti ja meille on tärkeää ettei asiakkaidemme salasanat vahingossakaan joudu väärille tahoille. Tekstiviestitse salasanan toimittaminen on sähköpostia turvallisempi tapa. Asiakkaan toiveesta voimme lähettää salasanan myös kirjeellä josta veloitamme 5e vaivannäkömaksun. Tutustu Sangen tietoturvaohjeeseen.

Kuinka nopeasti asiakaspalvelunne vastaa?

Pyrimme vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin parin tunnin sisällä, Sangella ei kuitenkaan ole varsinaisesti palkattua asiakaspalvelijaa joten vastaus voi joskus viivästyä. Vastaamme myös viikonloppuisin ja öisin jos asiakaspalvelijamme ovat hereillä.